Google stopt met trackingcookies

Vanaf 2022 gaat Google trackingcookies blokkeren in Chrome. Trackingcookies worden ook wel third-party cookies genoemd. Ze zorgen ervoor dat je gepersonaliseerde advertenties ziet op websites en social media. In navolging op de browsers Safari en Firefox betekent dit dat trackingcookies binnenkort niet meer ingezet kunnen worden door bedrijven. Hierdoor word je na het zoeken of kopen van een paar schoenen niet meer lastig gevallen met advertenties van dezelfde paar schoenen. Of vindt jij dit juist fijn als consument? Hier zijn de meningen over verdeeld. In dit artikel lees je de gevolgen voor de consument en bedrijven bij de blokkering van deze volgcookies.

Google stopt in 2022 met trackingcookies in Chrome

Blokkeren third-party cookies zorgt voor meer privacy

Samen met Facebook beheert Google het grootste gedeelte van de advertentiemarkt. Je zal het ongetwijfeld wel eens hebben meegemaakt dat je op zoek bent geweest naar een bepaald artikel waarna je weken lang wordt gestalkt met advertenties van hetzelfde product. Het lijkt wel alsof Google je afluistert. 

Google wil met de cookie blokkering zorgen voor meer privacy op het internet. Naast privacy moet het ook meer veiligheid bieden aan de shoppende consument. Deze wijziging van Google is waarschijnlijk een antwoord op de vele kritische consumenten over de manier waarop de cookies kunnen worden verzameld door adverteerders.

Doordat online ondernemers nu minder informatie kunnen bemachtigen over de consument, wordt het voor hun een hele uitdaging om zonder trackingcookies de juiste doelgroep te bereiken.

Google geeft aan dat het in de toekomst geen alternatief gaat ontwikkelen voor het in kaart brengen van het surfgedrag van de individuele klant.

Toekomstige vervanger van trackingcookies

Google zou Google niet zijn als het geen andere manier zou bedenken om alsnog gepersonaliseerde advertenties te laten plaatsen. Om de privacy en veiligheid van de consument te kunnen waarborgen, wordt er vanaf 2022 waarschijnlijk niet meer gemeten op individueel surfgedrag. 

In de toekomst zal het alleen nog mogelijk zijn om advertenties te tonen op basis van ‘groepen’. Google noemt deze technologie Federated Learning of Cohorts. Hier wordt de privacy van de consument meer gewaarborgd waardoor Google weer een stap dichterbij een privacy first web is.

Invloed op adverteerders

Vooralsnog is er weinig bekend over de gevolgen voor adverteerders. Als we Google moeten geloven, dan is het in de toekomst dus niet meer mogelijk om gepersonaliseerde advertenties per individu te maken. Voor een adverteerder kan dit betekenen dat hun verdienmodel wordt aangetast. 

De mogelijke vervanger van de third-party cookies zorgt ervoor dat adverteerders alleen nog maar per groep advertenties kan plaatsen. Dit houdt in dat het advertentiebudget mogelijk hoger wordt. Meer personen benaderen betekent immers meer kosten per klik. Ook is het dan nog maar de hopen dat de juiste personen worden bereikt.

Analyseren zorgt ervoor dat je precies weet welk gedrag je doelgroep vertoont.

Het enige wat vast staat is dat een ondernemer zich moet gaan voorbereiden op wat er gaat komen in 2022. Wellicht is het nieuwe alternatief wel net zo effectief, maar hier kun je niet van op uit gaan.

Kijk eens naar andere mogelijkheden om meer producten of diensten te verkopen zonder gebruik te maken van gepersonaliseerde advertenties per individu. Analyseer eens je website en ontdek welke klantreis de website bezoekers afleggen. Je kunt hier al veel informatie vandaan halen voor de optimalisatie van je website. 

Daarnaast zou het misschien interessant zijn om te investeren in zoekmachine marketing. Organisch zoeken kan je al heel veel extra website bezoekers opleveren zonder dat je geld hoeft te spenderen aan advertenties. Wil je toch advertenties, dan kun je door middel van SEA adverteren in de Google zoekmachine.

Deel dit artikel

Misschien vind je dit ook interessant

Jan Silven

Verschil SEO en SEA

Tussen SEO en SEA zitten een aantal belangrijke verschillen die je moet weten wanneer je een online onderneming start. Beide kanalen zijn belangrijk voor een goede vindbaarheid.

Lees verder »

Online beter gevonden worden?

Neem contact met ons op!

CTA-post