De switch naar online ondernemen

6 Redenen waarom je als ondernemer online aanwezig moet zijn

Klanten zijn steeds vaker online te vinden. Dit is opzicht al een hele goede reden waarom jij als ondernemer ook moet gaan investeren in online ondernemen. In het Global Digital Report van 2018 is al onderzocht dat we gemiddeld 4 uur en 50 minuten online zijn. Mede door corona zijn deze cijfers het laatste jaar nog eens fors gestegen. Het aantal online aankopen is het afgelopen jaar zelfs met 82% gestegen!

Steeds meer consumenten gebruiken dagelijks internet en kopen steeds meer online.

Alleen deze gegevens moeten al voldoende stimulans geven om te gaan nadenken over het laten maken van een website of te gaan investeren in zoekmachine optimalisatie. Hieronder volgen zes redenen waarom je niet meer zonder digital marketing kan.

Groei online aankopen bij consument

Het is waar dat corona heeft gezorgd voor een enorme groei in online aankopen, maar voor het corona tijdperk was het aandeel van de e-commerce al flink aan het groeien. De thuiswinkel markt monitor laat indrukwekkende cijfers zien: in het jaar 2020 is er voor een bedrag van rond de 12,4 miljard euro besteed online. Dit bedrag is tot stand gekomen door 12,4 miljoen online kopers. Het aantal online aankopen is in dit jaar gestegen met 22% t.o.v. het jaar 2019. De cijfers zijn nog steeds groeiende. Het zou toch zonde zijn als je als bedrijf hier niet van kunt meeprofiteren!

Verhoging in internet gebruik

Als we de prognoses moeten geloven, dan kunnen we stellen dat het aantal internet gebruikers nog steeds toeneemt. De verwachting is dat dit nog verder oploopt tot bijna 17 miljoen internet gebruikers in Nederland. Dat is zo ongeveer de hele Nederlandse bevolking.

Het internet gebruik neemt nog steeds jaarlijk toe in Nederland.
Bron: Statista

Afgelopen jaar bleek dat de gemiddelde Nederlander ruim anderhalf uur per dag op social media actief is. Wanneer je hier ook nog het overige internet gebruik bij op telt, is dit natuurlijk heel veel. Een ondernemer heeft dus ruim twee uur per dag de tijd om zijn doelgroep te bereiken online.

Merkbekendheid bij de juiste doelgroep door digital marketing

Het grote voordeel van online marketing is dat je via vele verschillende kanalen kunt adverteren voor het creëren van naamsbekendheid. Dit ook nog eens tegen een relatief lage prijs. Als je al van te voren weet wie je doelgroep is, dan kun je eenvoudig advertenties opzetten gericht naar deze doelgroep. Filter op leeftijd, geslacht, interesses en nog veel meer. Zo weet je zeker dat al je advertentie budget juist wordt besteed.

Weet je nog niet wie je doelgroep is? Geen probleem! Door middel van verschillende tools zoals Google Analytics en zelfs via Facebook zelf, kun je na het plaatsen van een advertentie analyseren welke doelgroep met jou in aanraking is gekomen en ook degene die na het zien van jouw advertentie actie hebben ondernomen door naar je website te gaan of een andere actie.

Online adverteren is goedkoper

Online adverteren is vele malen goedkoper dan offline advertenties. Een reclame op tv die je voor 20 seconden 100 keer wilt tonen kost al gauw tussen de € 60.000,- en € 125.000,-. En dan hebben we het nog niet eens over de productie kosten gehad. Hetzelfde geldt voor reclame bij bushokjes. Deze prijzen zijn in vergelijking met online advertising veel hoger. Daarnaast moet je nog maar hopen dat je de juiste doelgroep aanspreekt en dat je ze aanzet tot verdere acties met als doel: een nieuwe klant.

Bij online adverteren gaat dit toch iets makkelijker. Eerder in dit artikel is al gebleken dat de Nederlandse consument steeds meer online is. Vooral social media is populair. Kanalen zoals Facebook en Instagram worden dagelijks gebruikt. Zelf zal je ongetwijfeld wel eens opgemerkt hebben dat er veel reclame voorbij komt bij het scrollen op social media kanalen. De kans is zeer groot dat jij wel eens op zo’n advertentie hebt geklikt. Voor jouw als ondernemer is dit dus een goede kans om je doelgroep te bereiken. Niet alleen voor merkbekendheid, maar ook voor het genereren van nieuwe klanten zijn dit handige kanalen.

Het grote voordeel van online adverteren is dat je kunt segmenteren op de juiste doelgroep. In tegenstelling tot offline adverteren weet je nu zeker dat je de juiste doelgroep bereikt.

Daarnaast is online adverteren vele malen goedkoper. Al vanaf 2 euro per dag kun je op Facebook adverteren. Hoe meer geld je besteedt, hoe meer bereik je natuurlijk hebt. Ook bij het adverteren in Google (SEA) ben je goedkoper uit dan offline marketing.

Voorbeeld uit de praktijk

Je hebt een grote schoenenwinkel en je wilt de doelgroep laten weten dat je nieuwe modellen Nike schoenen hebt. Normaal gesproken besteed je € 60.000 aan tv commercials, maar nu besteed je het aan online adverteren via Google Shopping. Je wilt hierbij op relevante zoektermen gevonden worden. Een voorbeeld is de zoekterm ‘zwarte nike schoenen’. Voor deze zoekterm betaal je ongeveer € 0,60 per klik. Het maandelijkse zoekvolume staat op 300. Mocht je hier in investeren, dan zou je in theorie voor dit zoekwoord maximaal € 180,- kwijt zijn voor 300 relevante bezoekers in een maand tijd. Je hebt hierbij de zekerheid dat de juiste klanten je website bereiken. Als je dit met nog meerdere zoekwoorden doet, weet ik zeker dat je betere resultaten zult halen dan wanneer je de focus legt op offline adverteren. Daarnaast bespaar je ook nog eens veel geld.

Overigens willen deze cijfers natuurlijk niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk kan worden behaald. Er is online veel concurrentie dus een juiste aanpak via een digital marketing bureau is wel aan te raden als je optimaal resultaat wilt behalen. Daarnaast is het niet gezegd dat offline adverteren niet werkt. Het is juist de combinatie van offline en online marketing dat zorgt voor een succesvolle marketing strategie.

Inversteren in online adverteren is goedkoper.

De klant start online steeds vaker zijn zoektocht naar producten en diensten

Steeds meer klanten starten hun zoektocht naar producten en diensten online. Wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld schoenen, dan komt het steeds vaker voor dat de consument eerst thuis in zijn bank op zoek gaat in Google of bol.com om te kijken welke schoenen hij/zij mooi vindt. Een consument die online schoenen aan het bekijken is kan twee dingen doen: de schoenen die hij/zij mooi vindt koopt hij rechtstreeks online bij de winkel waar de schoenen aangeboden worden of de consument gaat op zoektocht om te kijken of er nog winkels zijn die goedkoper zijn. Voor jou als lokale ondernemer is het dan een goed moment om online aanwezig te zijn. Wanneer je namelijk aanwezig bent en je wordt gevonden, dan is de kans groot dat de consument jouw website bezoekt. In het beste geval kiest de klant ervoor om naar je winkel te komen om de schoenen even te passen.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je als onderneming niet per definitie online hoeft te verkopen. De online aanwezigheid met een website en je bedrijfsgegevenskan soms al voldoende zijn om klanten naar je winkel te lokken. Een goed voorbeeld zijn ook restaurants. Wanneer je honger hebt tijdens een dagje wandelen in de stad, wil je graag wat eten. Tegenwoordig zie je dat veel mensen vervolgens in Google op zoek gaan naar een restaurant. Wanneer jij niet online aanwezig bent, zal je op dit soort momenten ook niet gevonden worden.

Werkportfolio als sociale bewijskracht

Het grote voordeel van een website is dat je vrij eenvoudig je werkportfolio met verhalen van klanten kunt tonen. Dit wordt ook wel sociale bewijskracht genoemd. Niet bij alle bedrijven is dit relevant. Zo hoeft een webshop niet zijn werkportfolio te delen. Bedrijven die b2b gericht zijn of bedrijven die iets duurs verkopen juist wel. Niet alleen omdat je trots bent op je projecten, maar ook omdat je de consument net dat extra zetje wilt geven voor het opnemen van contact of het aankopen van je product of dienst.

Bij duurdere aankopen zijn klanten namelijk iets terughoudender met de aanschaf van een product of dienst. Ze willen er zeker van zijn dat ze de juiste keuze maken. Wanneer jij als bedrijf laat zien dat je al meerdere klanten blij hebt gemaakt met succesvolle projecten, dan geeft dat vertrouwen aan je klant. Het conversiepercentage van je website kan je hierdoor mee vergroten.

Dit werkportfolio kun je natuurlijk ook gebruiken wanneer je telefonisch of face-to-face contact hebt met een potentiële klant. Je hoeft niet meer op zoek naar relevante projecten omdat je het nu gemakkelijk op je website kunt tonen.

Dit zijn enkele belangrijke redenen waarom je als bedrijf tijd moet vrijmaken om je onderneming online op de kaart te zetten. De consument is steeds meer online aanwezig en koopt ook steeds meer online. Daarnaast liggen de advertentie kosten veel lager dan wanneer je de focus houdt op offline advertenties.

Naast deze zes redenen zijn er natuurlijk nog veel meer redenen om te investeren in online marketing. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je online aanwezigheid? Jan Online Marketing kan je op verschillende manieren helpen om je bedrijf zo goed mogelijk neer te zetten. Van het maken van een website, tot het optimaliseren van je vindbaarheid in Google en op social media.

Deel dit artikel

Misschien vind je dit ook interessant

Google stopt in 2022 met trackingcookies in Chrome
Jan Silven

Google stopt met trackingcookies

Vanaf 2022 gaat Google trackingcookies blokkeren in Chrome. Trackingcookies worden ook wel third-party cookies genoemd. Ze zorgen ervoor dat je gepersonaliseerde advertenties ziet op websites

Lees verder »

Online beter vindbaar worden?

Neem contact met ons op!

CTA-post