Conversie optimalisatie (CRO)
Hoe kan het jouw bedrijf helpen?
Haal jij het maximale uit je bezoekers?
Je investeert veel in SEA, je hebt veel organisch verkeer in Google en op social media kun je de likes niet bijhouden. Klinkt mooi toch?
Al die website bezoekers is mooi, maar levert het ook iets op? Het zou zonde zijn als er geen conversie plaatsvindt, want conversie betekent voor jou uiteindelijk geld. Gemiddeld ligt het conversie percentage tussen de 3% en 4%. Hoe hoog is jouw conversie?
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert. Oftewel: de klant voert een bepaalde actie uit op een website dat iets oplevert voor jou.
Een conversie kan per bedrijf verschillen:
- Het doorklikken naar een volgende pagina
- Het klikken op een telefoonnummer om te bellen
- Het downloaden van een bestand
- Het aanvragen van een offerte
- Een contact formulier invullen of aanklikken
- Aanmelden voor een nieuwsbrief
- Artikelen in het winkelmandje stoppen
- Het winkelmandje afrekenen
Bij Jan Online Marketing is het conversie doel het genereren van contact momenten met potentiële klanten via contactformulieren en contact momenten via e-mails en belmomenten.
Onze werkwijze
Iedere website en project is anders en vraagt dus om een andere aanpak. Ondanks de verschillende projecten, kunnen we wel een bepaalde werkwijze aanhouden:
Dataverzameling en & analyse
Door middel van Google Analytics, Hotjar en andere tools is het mogelijk het gedrag van de bezoeker op jou website in kaart te brengen. Waar klikken ze op? Welke pagina’s verlaten ze? Allemaal relevante vragen voor een goede analyse en uitgangspunt voor het ontdekken van fouten en obstakels.
Ontdekken van fouten en obstakels
Door de uitgebreide dataverzameling en daarop volgende analyses is het mogelijk om in kaart te brengen waar de pijnpunten van een website zitten. Dit kan van alles zijn: een verkeerde kleur van een knop, verkeerd getoonde pagina’s, onzichtbare call to actions of de klant moet te veel klikken.
Nadenken over de perfecte oplossing
Na het ontdekken van fouten en obstakels is het moment gekomen voor het bedenken van een juiste oplossing voor jouw probleem. Dit is soms vrij lastig. Elke bezoeker is anders waardoor een oplossing niet bij elke website past. Gelukkig weten we altijd raad!
Het uitvoeren van a/b testen
Heeft het advies of oplossing er daadwerkelijk voor gezorgd dat het conversie percentage is gegroeid in vergelijking met de oude website? Dit wordt gemeten aan de hand van a/b testen.
Analyseren van de vernieuwde website
Heeft de verschuiving van het ene knopje nu daadwerkelijk voor extra omzet gezorgd? Het is belangrijk om na de optimalisatie nogmaals te analyseren om te kijken of alle wijzigingen daadwerkelijk hebben geholpen. Wellicht is de oude opstelling in sommige gevallen toch effectiever.
Laatste verbeteringen doorvoeren
Mochten er tijdens de a/b testen fouten ontdekt worden, dan pakt Jan Online Marketing deze natuurlijk nog even aan zodat de website optimaal functioneert.
Jij tevreden, wij tevreden
Zien we daar een glimlach? Dan pas is ons optimalisatie proces geslaagd!
De bovenstaande aanpak voor conversie optimalisatie vergt veel tijd. Indien je een beperkt budget hebt, is het ook mogelijk om een kleine analyse te laten uitvoeren. Wij kijken dan hoe jij in korte tijd je website kan verbeteren zodat je bezoekers beter converteren.
Andere service nodig?
Social Media
Haal een groter bereik met een juiste inzet van social media. Haal het meeste uit je advertenties door te focussen op de doelgroep.
SEO & SEA
Goed vindbaar zijn in Google is zeer belangrijk. Hanteer een juiste inzet van zoekmachinemarketing voor meer resultaat.
Marketplace
Verkopen op het platform bol.com lijkt makkelijk, maar er zitten veel addertjes onder het gras. Ontdek de geheimen van bol.com.