In dit artikel wordt je meegenomen in een van de belangrijkste aandachtspunten in de digital marketing wereld: Search Engine Optimization, oftewel SEO. Ben je benieuwd wat dit inhoud en zou je zoekmachine marketing willen toepassen voor jouw website? Dan is deze SEO uitleg een goede basis voor de start van zoekmachine optimalisatie. Er zal voor jou als beginner uitleg gegeven worden over de verschillende aspecten binnen SEO.

In dit artikel wordt er antwoord gegeven op de volgende vragen:

Wat is SEO? uitleg over SEO

Wat is SEO? Uitleg van het begrip

Search Engine Optimization is één van de belangrijkste onderdelen van Search Engine Marketing (SEM). SEO is de gratis vorm van zoekmachinemarketing. Het doel van SEO is om jouw website zo hoog mogelijk te laten eindigen in de zoekresultaten van Google. Dit doe je door bijvoorbeeld de juiste zoektermen te gebruiken en je website zodanig te hebben geoptimaliseerd dat de gebruiker het prettig vind om door de pagina’s te klikken met als doel conversie. 

SEO wordt door vele experts, boeken en marketingbureaus gezien als het belangrijkste onderdeel van zoekmachine marketing. Waarom zal je jezelf afvragen? Op internet zal je hoogstwaarschijnlijk de vele hoeveelheden advertenties in Google tegenkomen, dit behoort tot de betaalde vorm van zoekmachinemarketing (SEA). Dat je de betaalde vorm van zoekmachinemarketing tegenwoordig steeds meer ziet in Google wil niet zeggen het ook belangrijker is dan SEO. Sterker nog, Volgens Caitlin Robertson is het gratis zoekverkeer door middel van SEO nog altijd dominant binnen de digital marketing wereld. In de laatste 5 jaar is het aantal bezoekers via SEO zelfs gestegen van 51% naar 53% van al het zoekverkeer op internet. Gekeken naar de verschillende branches/segmenten valt het ook op dat met name in de B2B sector het organische zoekverkeer zeer belangrijk is.

bezoekers aantallen via SEO
Bron: BrightEdge

De tabel maakt duidelijk hoe belangrijk SEO is voor websites en bedrijven. Zoekmachine marketing speelt natuurlijk online af. Wanneer je van plan bent om je verder te verdiepen in SEO is het handig om te weten dat zoekmachine optimalisatie voor je website een continu proces is omdat dit altijd in beweging is. Er zijn helaas geen handleidingen die jouw vertellen hoe je jouw website het beste kunt optimaliseren.

Je kunt zeggen dat SEO een onderdeel is van de lange termijn strategie. Het is een dagelijkse bezigheid en de resultaten zijn pas na een paar maanden goed zichtbaar. SEA is daarentegen een korte termijn strategie. Deze resultaten kunnen dezelfde dag al zichtbaar zijn. Dit wil niet zeggen dat je beter in SEA kunt investeren. Op de lange termijn blijkt SEO namelijk veel meer bezoekers aan te trekken.

SEO winstgevender op lange termijn

Uit welke elementen bestaat Search Engine Optimization?

Volgens Caitlin Robertson, SEO-accountmanager bij Reprise, kun je SEO in 3 hoofdelementen verdelen. Per hoofdelement staan we stil bij de verschillende factoren die hier van invloed zijn.

Technische factoren van SEO

Dit refereert naar de technische kant van een website. Een website moet toegankelijk zijn voor personen en voor zoekmachines, in specifiek Google. Google gebruikt een soort van spinnen om te kijken of er gemakkelijk door de website kan worden geklikt. We noemen dit verschijnsel ook wel ‘crawlen’. Om een goede positie te krijgen in de organische zoeklijsten dient de website dus op technisch aspect goed te zijn. Op het blote oog kan het voor een mens dus lijken dat een website goed werkt, maar in technisch gezien kan Google dit dus afkeuren en dus een slechte score geven.

On-page factoren van SEO

Dit element bestaat uit alle optimalisaties die je aan de voorkant een website kunt aanpassen. Het is als het ware de kwaliteit van de website. Denk hierbij aan de content die is geschreven op de website, de zoekwoorden waar een bedrijf zijn focus op heeft en de structuur van de pagina’s. Dit is een element dat een bedrijf of persoon zelf in handen heeft.

Off-page factoren van SEO

De off-page elementen zijn beïnvloedbaar door de bezoekers van de website en het bedrijf/website zelf. Dit heeft betrekking op de betrouwbaarheid van een website. Verschillende off-page elementen worden hierbij beoordeelt, denk aan het linken van jouw website op andere websites, klanten die over jouw website praten, de beveiliging van je website etc. 

Het woord off-page zegt het natuurlijk al. Het gaat hierbij om alle elementen die niet op de website zijn te vinden maar juist daarbuiten. Ook social media behoort hier bijvoorbeeld bij. Een goed voorbeeld van een off-page element is een link van een andere (relevante) website naar jouw website. Bij de basishandleiding over zoekmachine optimalisatie van Google wordt zelf al aangegeven dat Google een aantal grote geheimen heeft over de verschillende factoren waarmee een website op rankt. Door verschillende bedrijfscases kan er een wel een goed beeld worden geschept hoe een website goed kan presteren in de google zoekresultaten. Het algoritme verandert weliswaar elk jaar een aantal keer waardoor een bedrijf SEO als vaste activiteit moet gaan zien in zijn marketingstrategie. SEO kan je namelijk helpen met het genereren van naamsbekendheid, sales en nieuwe klanten. 

Om te benadrukken hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie is, worden er cijfers bijgepakt; Google verwerkt iedere zestig seconden ruim 5 miljoen zoekopdrachten. Wie wil er nou niet zichtbaar zijn bij een van die vele zoekresultaten? En hoe weet je waar potentiele klanten naar zoeken op het internet?

SEO en SEA staan met elkaar in verbinding!

Bij veel bedrijven zijn de twee belangrijke elementen uit zoekmachine marketing twee gescheiden gebieden. Er bestaat een SEO team en er bestaat een SEA team. SEO en SEA zijn bij veel bedrijven dus twee aparte afdelingen in een bedrijf. Het is eigenlijk wel van essentieel belang om deze twee zoekmachine optimalisaties met elkaar in verbinding te houden. De reden hiervoor is omdat SEA voor het SEO team op korte termijn inzichten kan geven in de verschillende zoekvolumes en conversies van zoekwoorden. Het SEO team kan met deze inzage effectief inspelen op zoekwoorden waar je vaak op gevonden kan worden. Een ander element die in verbinding staat met SEA is de website snelheid. Dit is een van de technische elementen in SEO. Wanneer dit goed is, zal SEA ook beter presteren.

Hulp nodig bij SEO en SEA? Jan Online Marketing helpt je graag verder.

Deel dit artikel

Misschien is dit ook interessant

Uitleg over seo
Jan Silven

Wat is SEO?

Wat is SEO? In dit artikel wordt je meegenomen in een van de belangrijkste aandachtspunten in de digital marketing wereld: Search Engine Optimization, oftewel SEO.

Lees verder »

Online meer bereik en meer klanten?

Neem contact met ons op!

CTA-post