Ik denk dat je wel weet wat SEO en SEA is. Deze pagina had je anders waarschijnlijk niet gevonden! Voor veel mensen worden deze twee termen nog wel eens door elkaar gehaald. Om je een stukje kennis bij te brengen, wordt in dit artikel uitgelegd wat de grote verschillen zijn tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA)

Grootste verschil tussen SEO en SEA

Het grootste verschil tussen SEO en SEA zit hem in het laatste woord van de afkorting: Optimization en Advertising. Bij SEO ben je bezig met het ‘optimaliseren’ van je Google vindbaarheid en bij SEA ben je bezig met het ‘adverteren’ in Google. In feite worden deze twee termen gebruikt voor alle zoekmachines, denk aan Google, Yahoo, Bing en DuckDuckGo. Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is, worden SEO en SEA dan ook vooral bij deze zoekmachine toegepast. Ze willen SEA ook nog wel eens Google Ads noemen.

Aan het begrip SEA kun je gelijk zien dat het geld kost, een advertentie betaal je altijd geld voor natuurlijk. SEO is daarentegen gratis. Hoewel de tijd die je hierin stopt kost natuurlijk ook geld, maar in theorie is het gratis.

Kort samengevat:

  • SEO gaat om het verbeteren van je website zodat je organisch (onbetaald) beter in google gevonden wordt.
  • Bij SEA betaal je geld aan Google om vindbaar te worden.

Posities van SEO en SEA in de Google Zoekmachine

Wanneer je in Google kijkt, dan zul je ongetwijfeld wel eens hebben gezien dat je heel vaak eerst advertenties ziet en daarna pas de organische resultaten.

de posities van SEA en SEO in Google.

Wanneer je bijvoorbeeld opzoek bent naar een website waar je een hypotheek kunt berekenen, dan toont Google de resultaten die op de afbeelding te zien zijn. Zoals je op de afbeelding kunt zien, zijn de eerste zoekresultaten afkomstig van SEA. Vervolgens komen pas de SEO zoekresultaten. Nu zul je denken; “ik kan dan toch beter investeren in Google advertenties in plaats van SEO?” Dit is niet helemaal waar. Waarom dit niet zo is, kun je lezen in een uitleg over SEO.

Lange termijn vs korte termijn 

Het is ten alle tijden belangrijk dat je zowel in SEO als SEA investeert om het maximale uit Google te halen. Het is begrijpelijk dat dit niet altijd mogelijk is. Afhankelijk van je budget en diensten kun je een afweging maken om te focussen op één van de twee onderdelen. Het is hierbij belangrijk om te kijken of je als bedrijf een korte termijn strategie hebt of een lange termijn strategie.

Verkoop je schaatsen, sleeën en andere winter artikelen? Dan is het misschien beter om in Google Ads te investeren omdat het seizoensgebonden is. Als het mee zit, zijn er in Nederland twee weken in het jaar dat je echt winters weer hebt. Het is dan belangrijk dat je vooral tijdens die twee weken gevonden wordt online. Op de korte termijn wil je zo veel mogelijk verkopen.

Wanneer je een bedrijf bent begonnen en je bent bijvoorbeeld actief binnen de bouwsector, advocatuur of marketing wereld, dan is het verstandig dat je elke dag goed vindbaar bent in Google. Wanneer een potentiële klant op zoek is naar iemand die een toilet kan verbouwen, dan wil je niet constant geld betalen aan Google om vindbaar te zijn. Investeren in SEO is dan misschien handiger want je wilt op de lange termijn een constante plek hebben bovenaan in google.

Je kunt dus stellen dat je bij SEA direct resultaat kunt behalen terwijl dit bij SEO vaak pas op de lange termijn gebeurt.

Verschil in zoekwoord gebruik

Het zou logisch zijn dat je als bedrijf de focus hebt op zoektermen die het vaakst worden ingetypt in Google. Echter, bij SEA hoeft dit niet altijd per definitie goed te zijn. Investeren in SEA kan duur zijn, dus een juiste keuze uit zoekwoorden is belangrijk. Je kijkt hier niet alleen naar het maandelijkse zoekvolume, ook de prijs per zoekterm en het conversiepercentage is belangrijk. Wanneer je adverteert met een zoekterm waar veel zoekvolume op zit, maar de personen die op je advertentie klikken ondernemen verder geen actie, dan is het weggegooid geld. Het is de kunst om dus de juiste zoektermen te vinden, tegen de juiste prijs en met een hoog conversieratio.

Bij SEO hoef je niet te kijken of een zoekterm geld kost. Hier is het voornamelijk de bedoeling om zoveel mogelijk personen op je website te krijgen. Focus op zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit kan hier wel worden aanbevolen. Er hangt wel een nadeel aan de zoekwoorden met veel zoekvolume. Net als bij SEA is er sprake van veel concurrentie. Je komt dus niet zomaar bovenaan in Google. Het is de kunst om te kijken welke zoektermen voor jou het beste zijn om op te focussen.

De zoektermen voor SEA en SEO kunnen dus verschillen.

Google app logo

Moet ik investeren in SEO of SEA?

Deze vraag zal je je ongetwijfeld wel eens hebben afgevraagd. Het antwoord kan per bedrijf verschillen. Om toch een antwoord te geven; aangezien Google niet alleen kijkt hoeveel je betaalt per klik, maar ook naar de kwaliteit van content, is het misschien handiger om altijd eerst je website SEO technisch goed op orde te hebben. Dit kan je namelijk helpen om tegen lagere prijzen te adverteren in Google.

Zowel SEO en SEA zijn tegenwoordig onmisbaar voor  het goed presteren in zoekmachines zoals Google.

Benieuwd wat Jan Online Marketing voor je kan betekenen op het gebied van SEO en SEA? Neem dan eens contact met ons op om te sparren over jouw bedrijfsdoelen online.

Deel dit artikel

Misschien vind je dit ook wel interessant

Uitleg over seo
Jan Silven

Wat is SEO?

Wat is SEO? In dit artikel wordt je meegenomen in een van de belangrijkste aandachtspunten in de digital marketing wereld: Search Engine Optimization, oftewel SEO.

Lees verder »

Online beter vindbaar worden?

Neem contact met ons op!

CTA-post